Harjoittelumme loputtua emme heti malttaneet palata takaisin Suomeen ja Savonlinnaan eikä kummallakaan meistä ollut kiire mihinkään. Päätimme sitten lähteä tutkimaan, millaisia vaellusreittejä ja muuta nähtävää Norjalla on tarjottavanaan. Lähdimme ensimmäiseksi kuuluisalle Trolltungalle, josta siirryimme päivän lepäämisen jälkeen Kjeragille. Sieltä jatkoimme Bergeniin, jossa viivyimme muutaman päivän. Bergenistä menimme junalla Osloon, josta lensimme parin päivän oleilun jälkeen Helsinkiin.

Seikkailumme Trolltungalle alkoi lauantaina, kun kävimme keskipäivän aikaan hakemassa vuokraamamme auton. Auton piti olla pienikokoinen ja manuaali, mutta se vaihtuikin melko isoksi automaattivaihteiseksi, mikä oli meille positiivinen yllätys. Kävimme hakemassa kaupasta eväitä matkalle ja lähdimme takaisin kotiimme pakkaamaan loput tavarat. Reissuun lähti kanssamme myös tanskalainen kämppäkaverimme Mads. Iltapäivällä aloimme ajaa kohti Oddan kaupunkia, joka sijaitsee muutaman tunnin päässä kodistamme Stavangerissa. Jonkin verran ennen määränpäätämme poimimme kyytiin kaksi saksalaista liftaria, joiden kanssa oli mukava rupatella ja matka kulki nopeammin. Oddassa kävimme syömässä päivällistä ja ostimme lisää eväitä huomista vaellusta varten. Olimme etukäteen varanneet asunnon Airbnb:n kautta läheltä vaelluksen lähtöpaikkaa, jossa vietimme yön.

Lähdimme liikkeelle aikaisin aamulla seuraavana päivänä. Vaellus kestäisi koko päivän, sillä koko reitin pituus on 22 kilometriä ja vie noin 10 tuntia. Heti alussa kiipesimme jyrkkiä kiviportaita pitkin metsäisessä maisemassa. Ylitimme myös muutaman joen, joista osa oli lumien sulamisen takia tulvinnut sen verran, että vettä oli säären puoliväliin asti. Mitä korkeammalle menimme, sitä lumisemmaksi maisema muuttui. Lämpötila oli kuitenkin koko ajan melko lämmin ja pärjäsimmekin lyhythihaisissa paidoissa. Paloimme myös kaikki jonkin verran paahtavan auringon takia. Maisema huipulla oli kuitenkin henkeäsalpaavan kaunis ja vaivan arvoinen.

Olimme alun perin suunnitelleet menevämme Kjeragin vaellukselle heti Trolltungaa seuraavana päivänä, mutta näin jälkikäteen mietittynä oli hyvä, että päätimme sittenkin pitää lepopäivän Stavangerissa  ja lähteä vasta tiistaina. Trolltungan vaellus oli fyysisesti kuitenkin sen verran haastava ja tarvitsimme aikaa palautumiseen. Siitäkin huolimatta tiistain vaellus tuntui aavistuksen verran rankemmalta kuin se todellisuudessa oli. Kjerag on noin 12 kilometrin vaellus ja päästäkseen huipulle pitää kiivetä kolmen vuoren yli. Reitti oli vaihteleva ja piti sekä kiivetä jyrkkiä kallioita pitkin ylös että laaksojen läpi. Maisema oli hyvin erilainen verrattuna Trolltungaan ja me kaikki pidimme siitä ehkä enemmänkin.

Kjeragin vaelluksen jälkeisenä päivänä matkustimme bussilla kohti Bergeniä. Bussimatka kestää yhteensä viitisen tuntia, mutta matka meni yllättävän nopeasti lauttamatkojen takia. Matkalla oli nimittäin kaksi lauttamatkaa, jotka kumpikin kesti reilun puoli tuntia ja lautassa oli kahvilakin. Ne toivat mukavaa vaihtelua matkaan. Olimme käyneet aikaisemminkin Bergenissä pääsiäisen aikaan, mutta silloin satoi jatkuvasti ja oli kovin tuulista ja sumuista, minkä takia suunnitelmamme menivät mönkään emmekä päässeet vaeltamaan. Tällä kertaa sää kuitenkin suosi meitä ja pääsimme vaeltamaan Ulriken-vuorelle, josta näkyi koko kaupunki.

Emme viipyneet Bergenissä kuin kaksi yötä ja perjantaina alkoi pitkä matkamme kohti pääkaupunki Osloa. Päätimme mennä junalla, sillä matkan oli tarkoitus olla maisemiltaan hyvin kaunis ja ajoimmekin vuorien ja laaksojen läpi. Parisen tuntia ennen määränpäätämme juna kuitenkin hajosi eikä käynnistynyt uudelleen monista yrityksistä huolimatta. Jouduimme odottamaan yli tunnin ajan toista veturia, joka veti junamme lähimmälle asemalle. Odotellessamme tutustuimme kahteen amerikkalaiseen, joiden kanssa juttelimme pitkän tovin ja aika kului loppujen lopuksi melko nopeasti. Kahden aikaan yöllä pääsimme sitten vihdoinkin bussilla Oslon keskustaan ja Airbnb-kämppäämme. Seuraavana päivänä tutkimme Osloa, joka vaikutti ihan nätiltä kaupungilta. Pidimme kuitenkin enemmän Stavangerista. Sunnuntaina iltapäivällä suuntasimme kohti lentokenttää, josta lensimme takaisin koti-Suomeen.

Suomeen päästyämme vietimme kumpikin muutaman päivän omilla paikkakunnillamme perhettä ja ystäviä tapaillen, kunnes palasimme takaisin Savonlinnaan. Tapasimme osan opettajistamme ja juttelimme harjoitteluistamme ja kokemuksistamme Norjassa. Harjoittelun hyväksyminen osana opintojamme onnistui todella hyvin, sillä sekä sairaanhoitajaopinnot että sairaalamaailma täällä ja Norjassa ovat hyvin samantapaiset. Myöskään paperihommia ei ollut kovinkaan paljon, Stavangerista lähetettiin harjoittelumme arviointikaavakkeet sekä muutaman muun paperin eikä muuta oikeastaan ollut.

Justiina aikoo viettää kesän Savonlinnassa tehden kesätöitä ja Sarah lähtee matkustelemaan maailmalle suurimmaksi osaksi kesää. Seuraavassa ja viimeisessä blogitekstissämme kerromme vielä ajatuksiamme Norjan vaihdostamme sekä taloudellisista asioista, kuten saamistamme tuista ja menoistamme ja hintatasosta Norjassa.